Öresundsregionen och Köpenhamns flygplats
Tillgänglighet
En viktig förutsättning för tillgängligheten till och sammanhållningen i Öresundsregionen är en väl utbyggd infrastruktur. För företagen betyder det att varor och tjänster kan distribueras snabbt och effektivt. Och för medborgarna betyder det större frihet att välja mellan olika arbetsplatser och var man vill bo.
En flygplats totala internationella flygtrafik, antal rutter och frekvens, är en indikator på en stads tillgänglighet oavsett om trafiken har själva staden som destination eller är transittrafik. Vare sig det handlar om att locka internationella investeringar, turism eller högutbildad arbetskraft är det alltså av avgörande betydelse för Öresundsregionens konkurrenskraft och utveckling att det finns ett väl utbyggt linjenät av internationella flygförbindelser till och från Köpenhams Flygplats och en väl fungerande infrastruktur.
Flygplatsens betydelse för Öresundsregionen
Under 2011 reste 1,6 miljoner svenska passagerare till en internationell destination från Köpenhamns Flygplats. Flygplatsen är därmed den näst mest utnyttjade flygplatsen för svenska medborgare efter Arlanda i Stockholm. Svenska passagerare utgjorde under 2011 16 procent av samtliga internationellt avresande passagerare på flygplatsen, vilket är en ökning jämfört med 2009 då svenska passsagerare utgjorde 11 procent (en miljon) av de internationellt avresande passagerarna.
Köpenhamns Flygplats (CPH) är Skandinaviens största flygplats, inte bara mätt i totalt antal passagerare utan också när det gäller internationell trafik, direkta interkontinentala linjer samt antal destinationer: Köpenhamn har totalt 134 internationella linjer, medan Stockholm har 93, Oslo 85 och Helsingfors 61.
Köpenhamns Flygplats position
Men de interkontinentala linjerna koncentreras mer och mer till färre eller större knutpunkter (hubs) och stora megahubs i Amsterdam, Frankfurt, München, London och Paris utmanar Köpenhamns position som hub. Köpenhamns Flygplats upplever emellertid också hård konkurrens från städer som Hamburg, Stockholm, Oslo, Reykjavik och Helsingfors, som alla satsar stenhårt på att erövra marknadsandelar. På sikt utgör dessutom Berlin ett hot där en storflygplats kommer att stå klar i slutet av 2013 med en årlig kapacitet på upp till 27 miljoner passagerare.
Under 2008 passerade 21,5 miljoner passagerare genom Köpenhamn; som jämförelse passerade 19,3 miljoner passagerare genom Oslo och 18,2 miljoner genom Stockholm samma år. Köpenhamns Flygplats hade visserligen det största antalet passagerare någonsin under 2011, men spannet mellan de tre flygplatserna har under perioden 2008-2011 minskat något: Köpenhamn hade under 2011 22,7 miljoner passagerare, Oslo 21,7 och Stockholm 19,1. Stockholm och Oslo har alltså en högre ökningstakt än Köpenhamn och tar in på Köpenhamns position som ledande skandinavisk flygplatshub.
Andelen lågpristrafik (LCC) ökar snabbt. Från att under 2000 utgöra omkring 3 procent av den totala trafiken har den under perioden 2000-2011 ökat till att utgöra omkring 18 procent, vilket motsvarar drygt fyra miljoner passagerare årligen. Lågprisbolaget easyJet är i dag flygplatsens tredje största flygbolag.
Lågprisbolagen medverkar till att skapa den viktiga tillgängligheten, framför allt från europeiska marknader, eftersom många affärsmän väljer det billigaste alternativen när de reser inom Europa. Samtidigt medverkar lågprisbolagen till att öka konkurrensen mellan flygbolagen avsevärt eftersom de har en annan kostnadsbas än de traditionella nätverksbolagen.
Flera LCC-linjer betyder alltså fler och billigare alternativ för de passagerare som reser point-to-point i Europa. De traditionella flygbolagen får det med andra ord svårare att fylla sina flygplan på så kallade feeder-linjer1 när de flyger i direkt konkurrens med lågprisbolagen, eftersom de potentiellt förlorar point-to-point-trafiken2, som medverkar till att garantera linjen. Därmed riskerar de att få minska antalet avgångar på dessa linjer. Köpenhamns position som flygtrafikhub riskerar därmed att urholkas om feeder-trafiken till de interkontinentala linjerna urholkas ytterligare.
Samtidigt med det ökande antalet LCC-linjer har andelen transfertrafik minskat. Under 2005 utgjorde den totala transfertrafiken 33,4 procent av det totala antalet international departing passengers (IDP); denna siffra har under 2011 minskat till 22 procent, ett fall med 11,4 procentenheter.
Internationella flyglinjer är avgörande
Fotnoter:
1Feedertrafik definieras som trafik från Norge, Sverige, Baltikum, Polen och norra Tyskland till knutpunkten Köpenhamn.
2Point-to-point-trafik är trafiken mellan två städer utan möjlighet till mellanlandningar och transfers. Point-to-point-trafik innebär att resenärer bara använder flygresan för att komma från A till B - och inte från A till C via B.
Infobox1:
Exempel
Copenhagen Connected har under 2011 och 2012 medverkat till att etablera direkta linjer mellan Köpenhamns Flygplats och en lång rad destinationer av betydelse för danskt näringsliv. Det är bland annat fallet för linjerna till Toronto, Dubai, San Francisco, Bahrain samt flera andra.
Ett konkret exempel är den direkta linjen mellan Dubai och Köpenhamn med Mellersta Österns största flygbolag, Emirates. Linjen kommer att stärka tillgängligheten till inte bara Mellersta Östern
utan också till nyckelmarknader i Syd- och Sydostasien, Australien och Oceanien. Den nya linjen har blivit en realitet sedan Copenhagen Connected parallellt med Köpenhamns Flygplats linjeutvecklingsarbete i mer än ett år har varit i dialog med Emirates.
Avtalet med Emirates gör det möjligt att marknadsföra Köpenhamn, Danmark och Öresundsregionen massivt i Australien och Indien för att därmed öka efterfrågan på resor till Köpenhamn.
Infobox2:
Copenhagen Connected
Copenhagen Connected är ett initiativ av Wonderful Copenhagen. Projektet är ett delprojekt under Global Connected
och har som syfte att genom destinationsmarknadsföring öka efterfrågan på och därmed tillgängligheten till Köpenhamn, Danmark
och Öresundsregionen.
Bakom Copenhagen Connected står en lång rad offentliga och privata parter:
Wonderful Copenhagen Malmö Stad
VisitDenmark Lunds Kommun
Köpenhamns Kommun Region Skåne
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Fonden til Markedsføring af Danmark
Köpenhamns Flygplats
m.fl.
Dessutom har en lång rad framträdande företag och organisationer uttalat sitt stöd för projektet, bland andra: LO, Dansk Metal, DI, Dansk Erhverv, A.P. Møller-Mærsk, Carlsberg, FLSmidth, Köpenhamns Universitet m.fl